تاریخ انتشار : شنبه 22 مهر 1402 - 18:11
195 بازدید
کد خبر : 208834

انحصاری: آسیای جنوب شرقی به قوانین هوش مصنوعی نگاه می کند و جاه طلبی های اتحادیه اروپا را به چالش می کشد

انحصاری: آسیای جنوب شرقی به قوانین هوش مصنوعی نگاه می کند و جاه طلبی های اتحادیه اروپا را به چالش می کشد

به گزارش تماشاگر نیوز و به نقل از رویترز سنگاپور/ استکهلم، ۱۱ اکتبر (رویترز) – کشورهای آسیای جنوب شرقی رویکردی مناسب برای کسب و کار در قبال مقررات هوش مصنوعی در پیش گرفته اند که در مقابل فشار اتحادیه اروپا برای قوانین هماهنگ جهانی که با چارچوب سختگیرانه خود هماهنگ است، عقب نشینی می کنند.

Illustration shows AI (Artificial Intelligence) letters and robot miniature

به گزارش تماشاگر نیوز و به نقل از رویترز سنگاپور/ استکهلم، ۱۱ اکتبر (رویترز) – کشورهای آسیای جنوب شرقی رویکردی مناسب برای کسب و کار در قبال مقررات هوش مصنوعی در پیش گرفته اند که در مقابل فشار اتحادیه اروپا برای قوانین هماهنگ جهانی که با چارچوب سختگیرانه خود هماهنگ است، عقب نشینی می کنند.

رویترز پیش‌نویس محرمانه «راهنمای اخلاق و حکمرانی هوش مصنوعی» (ASEAN) 10 عضوی انجمن کشورهای جنوب شرقی آسیا را بررسی کرد که محتوای آن قبلاً گزارش نشده بود.

سه منبع به رویترز گفتند که این پیش‌نویس برای شرکت‌های فناوری برای بازخورد ارسال می‌شود و انتظار می‌رود در پایان ژانویه ۲۰۲۴ در جریان نشست وزرای دیجیتال ASEAN نهایی شود. شرکت هایی که آن را دریافت کرده اند عبارتند از Meta (META.O)، IBM (IBM.N) و Google (GOOGL.O).

مقامات اتحادیه اروپا در اوایل سال جاری به کشورهای آسیایی سفر کردند تا دولت‌های منطقه را متقاعد کنند که در اتخاذ قوانین جدید هوش مصنوعی برای شرکت‌های فناوری که شامل افشای محتوای دارای حق نسخه‌برداری و تولید شده توسط هوش مصنوعی است، پیروی کنند.

برخلاف قانون هوش مصنوعی اتحادیه اروپا، «راهنمای هوش مصنوعی» ASEAN از شرکت‌ها می‌خواهد که تفاوت‌های فرهنگی کشورها را در نظر بگیرند و طبق نسخه فعلی بررسی شده، دسته‌های خطر غیرقابل قبولی را تجویز نمی‌کنند. مانند همه سیاست های آسه آن، داوطلبانه است و به منظور هدایت مقررات داخلی است.

کشورهای آسیای جنوب شرقی با حدود ۷۰۰ میلیون نفر و بیش از هزار گروه قومی و فرهنگ، قوانین کاملاً متفاوتی در مورد سانسور، اطلاعات نادرست، محتوای عمومی و سخنان نفرت دارند که احتمالاً بر مقررات هوش مصنوعی تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، تایلند قوانینی علیه انتقاد از سلطنت خود دارد.

مدیران فناوری می‌گویند رویکرد نسبتاً غیرمستقیم آسه‌آن برای کسب‌وکار مناسب‌تر است، زیرا بار انطباق را در منطقه‌ای که قوانین محلی موجود در آن پیچیده است محدود می‌کند و امکان نوآوری‌های بیشتری را فراهم می‌کند.

استفان بریم، معاون امور دولتی IBM آسیا با اشاره به دستورالعمل‌های داوطلبانه که توسط وزارت ایالات متحده تهیه شده است، گفت: «ما همچنین از اینکه این راهنما با سایر چارچوب‌های پیشرو هوش مصنوعی، مانند چارچوب مدیریت ریسک هوش مصنوعی NIST ایالات متحده مطابقت دارد، خرسندیم». موسسه ملی استاندارد و فناوری بازرگانی

متا و گوگل به درخواست اظهار نظر پاسخ ندادند.

مزایا در مقابل آسیب
این راهنما، که قرار است به صورت دوره‌ای مورد بازبینی قرار گیرد، از دولت‌ها می‌خواهد تا از طریق بودجه تحقیق و توسعه به شرکت‌ها کمک کنند و یک گروه کاری وزرای دیجیتال آسه‌آن برای اجرای هوش مصنوعی تشکیل دهد.

مقامات ارشد در سه کشور آسه آن گفتند که از پتانسیل هوش مصنوعی برای آسیای جنوب شرقی خوش بین هستند و معتقدند اتحادیه اروپا قبل از اینکه مضرات و مزایای این فناوری به طور کامل درک شود، برای اعمال مقررات بسیار سریع عمل کرده است.

راهنمای ASEAN به شرکت‌ها توصیه می‌کند که ساختار ارزیابی ریسک هوش مصنوعی و آموزش مدیریت هوش مصنوعی را ایجاد کنند، اما جزئیات را به شرکت‌ها و تنظیم‌کننده‌های محلی واگذار می‌کند.

یکی از مقامات به رویترز گفت: «ما آن را به‌عنوان «نرده‌های محافظ» برای هوش مصنوعی ایمن‌تر می‌بینیم. ما هنوز خواهان نوآوری هستیم.

این راهنما در مورد خطرات استفاده از هوش مصنوعی برای اطلاعات نادرست، «جعل‌های عمیق» و جعل هویت هشدار می‌دهد، اما این را به هر کشوری واگذار می‌کند که بهترین راه را برای پاسخ‌گویی پیدا کند.

سایر کشورهای آسیایی مانند ژاپن و کره جنوبی رویکردهای آرامی مشابهی را در مورد مقررات هوش مصنوعی مطرح کرده اند، و این موضوع باعث ایجاد تردید در مورد جاه طلبی اتحادیه اروپا برای ایجاد استانداردی جهانی برای حکمرانی هوش مصنوعی بر اساس قوانینی است که برای ۲۷ کشور عضو آن اعمال می شود.

محرک فشار اتحادیه اروپا نگرانی‌هایی در بروکسل در مورد سرعت سریع توسعه هوش مصنوعی و تأثیر آن بر حقوق مدنی و امنیت است که کنترل خطر و اجرای آن را در مرکز قانون پیشنهادی قرار داده است.

در حالی که آسه آن هیچ اختیاری برای وضع قوانین ندارد، ترجیح آن برای کشورهای عضو برای تعیین سیاست های خود، این کشورها را در مسیر متفاوتی نسبت به اتحادیه اروپا قرار می دهد.

تلاش اتحادیه اروپا برای ایجاد اجماع جهانی در مورد مقررات هوش مصنوعی در تضاد با کمپین موفق دهه گذشته آن برای ایجاد قوانین حفاظت از داده است که به الگویی برای سایر اقتصادهای بزرگ در سراسر جهان تبدیل شده است.

سخنگوی کمیسیون اروپا به رویترز گفت: آنچه ما فکر می کنیم مهم است داشتن اصول مشابه است. ما به دنبال هماهنگی کامل نیستیم، زیرا به تفاوت‌های فرهنگی توجه داریم، با این حال، اصول اساسی را مهم می‌دانیم.»

مقامات و قانونگذاران اتحادیه اروپا به رویترز گفتند که این اتحادیه به مذاکرات با کشورهای جنوب شرقی آسیا برای همسویی بر سر اصول گسترده تر ادامه خواهد داد.

الکساندرا ون هافلن، وزیر دیجیتال سازی هلند به رویترز گفت: «اگر می‌خواهیم هوش مصنوعی برای همیشه مورد استفاده قرار گیرد، باید در مورد اصول اولیه حقوق بشر گرد هم آییم. من فکر نمی‌کنم که ما خیلی دور از این باشیم که نتوانیم بر اختلافات پل بزنیم.»

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.